Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych w Szczecinie

Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie kontroli jakości handlowej tłuszczów do smarowania innych niż tłuszcze mleczne oraz tłuszczów do celów kulinarnych II kw 2023 r.

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Szczecinie

numer sprawy KO.8221.58.2023 z dnia 7 lipca 2023 r.

Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie kontroli jakości handlowej tłuszczów do smarowania innych niż tłuszcze mleczne oraz tłuszczów do celów kulinarnych II kw2023 r.

  1. Zakres kontroli

Skontrolowano łącznie 8 przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na etapie sprzedaży detalicznej konsumentowi finalnemu i u dwóch stwierdzono nieprawidłowości (co stanowi 25 % skontrolowanych podmiotów).

Łącznie kontrolą objęto 21 partii tłuszczów do smarowania innych niż tłuszcze mleczne oraz tłuszczów do celów kulinarnych o łącznej masie 143,45 kg w zakresie:

  • cech organoleptycznych – 4 partie tłuszczów o łącznej masie 22,70 kg,
  • parametrów fizykochemicznych – 6 partii tłuszczów o łącznej masie 39,10 kg,
  • znakowania - 21 partii tłuszczów o łącznej masie  143,45 kg, 

z czego zakwestionowano 2 partie tłuszczów o masie 15,20 kg tj.:

  • 1 partię  tłuszczów o masie 5,20 kg w zakresie parametrów fizykochemicznych,
  • 2 partie tłuszczów  o masie 15,20 kg w zakresie oznakowania (w tym 1 partia tłuszczów o masie 5,20 kg kwestionowana była zarówno w zakresie parametrów fizykochemicznych jak i znakowania).
  1. Wyniki kontroli

Ogółem na etapie sprzedaży detalicznej zbadano 21 partii tłuszczów do smarowania innych niż tłuszcze mleczne oraz tłuszczów do celów kulinarnych o łącznej masie 143,45 kg, w tym:

Tłuszcze do smarowania inne niż tłuszcze mleczne, tj.:

  • 10 partii margaryn i tłuszczy do smarowania X% o łącznej masie 73,70 kg, (w tym: 3 partie margaryny o zawartości trzech czwartych tłuszczu o łącznej masie 17,20 kg, 3 partie margaryny półtłustej o łącznej masie 20,40 kg, 4 partie tłuszczów do smarowania X % o łącznej masie 36,10);
  • 3 partie miksów (tłuszczy złożonych z produktów roślinnych lub zwierzęcych) o łącznej masie 8,00 kg, (w tym: 1 partię miksów o zawartości trzech czwartych tłuszczu o masie 2,00 kg, 2 partie miksów tłuszczowych do smarowania X % o łącznej masie 6,00 kg)
  • 8 partii tłuszczów do celów kulinarnych o łącznej masie 61,75 kg, (w tym: 7 partii tłuszczów innych o łącznej masie 58,75 kg, 1 partię masła klarowanego o masie 3 kg),

z czego zakwestionowano 2 partie tłuszczów o masie 15,20 kg (tj.: 1 partię miksów tłuszczowych do smarowania o masie 5,20 kg w zakresie parametrów fizykochemicznych i w następstwie tego również w zakresie znakowania, 1 partię tłuszczy kulinarnych innych o masie 10,00 kg w zakresie oznakowania.

Cechy organoleptyczne - kontrolą objęto 4 partie tłuszczów o łącznej masie 22,70 kg, w tym: (1 partię tłuszczów do smarowania X % o masie 6,50 kg, 1 partię miksów tłuszczowych do smarowania o masie 5,20 kg, 1 partię miksów o zawartości trzech czwartych tłuszczu o masie 2,00 kg, 1 partię tłuszczów kulinarnych innych o masie 9,00 kg ) nie stwierdzając w badanym zakresie nieprawidłowości.

Parametry fizykochemiczne - Kontrolą objęto 6 partii tłuszczów o łącznej masie 39,10 kg, w tym:

  • 2 partie margaryn i tłuszczy do smarowania X% o łącznej masie 12,90 kg, (w tym: 1 partię margaryny o zawartości trzech czwartych tłuszczu o masie 6,40 kg, 1 partię tłuszczy do smarowania X % o masie 6,50 kg);
  • 2 partie miksów o łącznej masie 7,20 kg, (w tym: 1 partię miksów tłuszczowych do smarowania o masie 5,20 kg, 1 partię miksów o zawartości trzech czwartych tłuszczu o masie 2,00 kg),
  • 2 partie tłuszczów do celów kulinarnych innych o łącznej masie 19,00 kg,

z czego zakwestionowano 1 partię miksów tłuszczowych do smarowania o masie 5,20 kg. (Pyszny miks tłuszczowy do smarowania 76 %), z uwagi na nie spełnienie wymagań według oznakowania produktu pod względem zawartości tłuszczu mlecznego nawet po uwzględnieniu niepewności pomiaru. Uzyskano wynik 2,5 % ± 0,4 % przy deklaracji w oznakowaniu 12 % tłuszczu mlecznego. Powyższa nieprawidłowość świadczy o zafałszowaniu ww. artykułu rolno – spożywczego.

Znakowanie  - Kontrolą objęto 21 partii tłuszczów do smarowania innych niż tłuszcze mleczne oraz tłuszczów do celów kulinarnych o łącznej masie 143,45 kg, w tym:

Tłuszcze do smarowania inne niż tłuszcze mleczne,( tj.: 10 partii margaryn i tłuszczy do smarowania X% o łącznej masie 73,70 kg, w tym: 3 partie margaryny o zawartości trzech czwartych tłuszczu o łącznej masie 17,20 kg, 3 partie margaryny półtłustej o łącznej masie 20,40 kg, 4 partie tłuszczów do smarowania X % o łącznej masie 36,10 i 3 partie miksów (tłuszczy złożonych z produktów roślinnych lub zwierzęcych) o łącznej masie 8,00 kg, w tym: 1 partię miksów o zawartości trzech czwartych tłuszczu o masie 2,00 kg, 2 partie miksów tłuszczowych do smarowania X % o łącznej masie 6,00 kg);

8 partii tłuszczów do celów kulinarnych o łącznej masie 61,75 kg, w tym: 7 partii tłuszczów innych o łącznej masie 58,75 kg, 1 partię masła klarowanego o masie 3 kg,

z czego zakwestionowano 2 partie tłuszczów w zakresie oznakowania o masie 15,20 kg tj.:

  • 1 partię miksów tłuszczowych do smarowania o masie 5,20 kg (miks tłuszczowy do smarowania 76 %), z uwagi na nieprawidłowe oznakowanie produktu pod względem zawartości tłuszczu mlecznego nawet po uwzględnieniu niepewności pomiaru. W wyniku badań laboratoryjnych uzyskano wynik 2,5 % ± 0,4 % przy deklaracji w oznakowaniu 12 % tłuszczu mlecznego,
  • 1 partię tłuszczów kulinarnych innych o masie 10,00 kg (Margaryna o zawartości trzech czwartych tłuszczu. Produkt do pieczenia i smażenia. Zawartość tłuszczu 60 % a’ 250 g), z uwagi na to, iż w oznakowaniu  zadeklarowano, że produkt przeznaczony jest do pieczenia i smażenia i jednocześnie zastosowano nazwę opisową „Margaryna o zawartości trzech czwartych tłuszczu”, która to nazwa jest zarezerwowana dla tłuszczu do smarowania, o czym stanowi dodatek II rozporządzenia 1308/2013. Powyższa nieprawidłowość świadczy o zafałszowaniu ww. artykułu rolno - spożywczego.
  1. Identyfikowalność towarów i źródła ich pochodzenia

W trakcie przeprowadzonych kontroli kontrolowani przedsiębiorcy okazali niezbędne dokumenty pozwalające na identyfikację dostawców i produktów. W badanym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.

  1. Aktualność minimalnych okresów przechowywania

Sprawdzono aktualność dat minimalnej trwałości do spożycia/terminy przydatności do spożycia oferowanych do sprzedaży tłuszczów do smarowania innych niż tłuszcze mleczne oraz tłuszczów do celów kulinarnych, nie stwierdzając w badanym zakresie nieprawidłowości.

  1. Znakowanie produktów jako „wolne od GMO” oraz żywności genetycznie zmodyfikowanej

Poddane kontroli partie produktów nie posiadały oznakowania jako „wolne od GMO” oraz  jako żywności genetycznie zmodyfikowanej.

  1. Wymagania dotyczące znakowania z powołaniem na rolnictwo ekologiczne oraz produkty oznaczone chronioną nazwą pochodzenia, chronionym oznaczeniem geograficznym lub gwarantowaną tradycyjną specjalnością

W żadnym z kontrolowanych sklepów nie stwierdzono w oznakowaniu produktów konwencjonalnych bezprawnego zastosowania oznaczeń nawiązujących do ekologicznej metody produkcji, chronionych nazw pochodzenia, chronionych oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności.

  1. Kontrola zawartości netto opakowanego środka spożywczego

Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono. Program kontroli dla WIJHARS w Szczecinie nie przewidywał kontroli na etapie produkcji.

  1. Właściwe warunki przechowywania

Kontrolowane partie produktów były przechowywane we właściwy sposób zapewniający odpowiednią jakość i bezpieczeństwo produktów. Miejsca ekspozycji miały odpowiedni stan techniczny, nie stwierdzono nieprawidłowości.

  1. Obowiązek znakowania w języku polskim

Wszystkie zbadane produkty były oznakowane w języku polskim.

  1. Zastosowane sankcje

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami wojewódzki inspektor JHARS w Szczecinie:

  • skierował zalecenia pokontrolne do przedsiębiorcy wzywające do usunięcia nieprawidłowości poprzez: wprowadzanie o obrotu  produktu „Margaryna o zawartości trzech czwartych tłuszczu produkt do pieczenia i smażenia, zawartość tłuszczu 60 %” pod właściwą nazwą opisową mając na uwadze dodatek II rozporządzenia 1308/2013”, gdzie określenie „margaryna” jest zarezerwowane dla tłuszczów do smarowania
  • wydał 1 decyzję za wprowadzenie do obrotu artykułów zafałszowanych na kwotę 5000 zł
  • zostaną skierowane zalecenia pokontrolne do przedsiębiorcy wzywające do usunięcia stwierdzonej nieprawidłowości,
  • zostanie wszczęte postępowanie administracyjne z ustawy o jakości artykułów rolno-spożywczych zmierzających do wymierzenia kary pieniężnej w związku z wprowadzeniem do obrotu artykułów rolno – spożywczych zafałszowanych.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Danuta Karżel 27-07-2023 14:30
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Danuta Karżel 07-07-2023
Ostatnia aktualizacja: Danuta Karżel 11-08-2023 12:29