Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych w Szczecinie

Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie kontroli jakości handlowej produktów oferowanych luzem II kw 2023 r.

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Szczecinie

Numer sprawy KO.8221.59.2023 z dnia 7 lipca 2023 r.

Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie kontroli jakości handlowej jakości handlowej produktów oferowanych luzem - II kw 2023 r.

  1. Zakres kontroli

Skontrolowano łącznie 8 przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na etapie sprzedaży detalicznej konsumentowi finalnemu i u wszystkich 8 stwierdzono nieprawidłowości (co stanowi 100 % skontrolowanych podmiotów).

Łącznie kontrolą objęto 31 partii produktów oferowanych luzem o łącznej masie 486,19 kg w zakresie:

  • cech organoleptycznych – 6 partii produktów oferowanych luzem o łącznej masie 159,73kg,
  • parametrów fizykochemicznych – 13 partii produktów oferowanych luzem o łącznej masie 379,86 kg,
  • znakowania - 31 partii produktów oferowanych luzem o łącznej masie 486,19 kg, 

z czego zakwestionowano 10 partii produktów oferowanych luzem o łącznej masie 163,03 kg (tj.: 1 partię produktów oferowanych luzem o masie 7,50 kg w zakresie cech organoleptycznych, 4 partie produktów oferowanych luzem o łącznej masie 139,10 kg w zakresie parametrów fizykochemicznych, 7 partii produktów oferowanych luzem o łącznej masie 60,53 kg w zakresie oznakowania w tym 2 partie produktów o masie 44,10 kg kwestionowana była zarówno w zakresie parametrów fizykochemicznych jak i znakowania).

  1. Wyniki kontroli

Ogółem na etapie sprzedaży detalicznej zbadano 31 partii produktów oferowanych luzem o łącznej masie 486,19 kg,(14 partii mięsa o łącznej masie 274, 76 kg, w tym: 6 partii mięsa drobiowego o łącznej masie 128,76 kg, 6 partii mięsa  wieprzowego o łącznej masie 140,00 kg,  2 partie mięsa wołowego/cielęcego o łącznej masie 6,00 kg; 7 partii wędlin o łącznej masie 32,72 kg, w tym : 2 partie kiełbasy o łącznej masie 2,10 kg, 5 partii wędzonek o łącznej masie 30,62 kg; 10 partii serów podpuszczkowych dojrzewających o łącznej masie 178,71 kg;

z czego zakwestionowano 10 partii produktów oferowanych luzem o masie 163,03 kg (tj.: 1 partię serów o masie 7,50 kg w zakresie cech organoleptycznych, 4 partie produktów oferowanych luzem o łącznej masie 139,10 kg w zakresie parametrów fizykochemicznych, w tym: 2 partie mięsa drobiowego o łącznej masie 95,00 kg, 1 partię wędlin o masie 16,60 kg, 1 partię sera o masie 27,50 kg; 7 partii produktów oferowanych luzem o łącznej masie 60,53 kg w zakresie oznakowania, w tym: 4 partie mięsa o łącznej masie 15,63 kg, 2 partie  wędlin o łącznej masie 44,10 kg (w tym 1 partia wędzonki o misie 16,60 kg w zakresie parametrów fizykochemicznych i w następstwie tego również w zakresie znakowania); 1 partię sera o masie 27,50 kg ( w zakresie parametrów fizykochemicznych i w następstwie tego również w zakresie znakowania).

Cechy organoleptyczne

Kontrolą objęto 6 partii produktów oferowanych luzem o łącznej masie 159,73 kg, (w tym: 1 partię wędzonki o masie 16,60 kg, 5 partii serów o łącznej masie 143,13 kg),

z czego zakwestionowano 1 partię sera o masie 7,5 kg, który nie spełniał wymagania według oznakowania produktu pod względem badania organoleptycznego w parametrze: oczkowanie, konsystencja.

Parametry fizykochemiczne

Kontrolą objęto 13 partii produktów oferowanych luzem o łącznej masie 379,86 kg, ( w tym: 7 partii mięsa o łącznej masie 220,13 kg, w tym: 4 partie mięsa wieprzowego o łącznej masie 114,87 kg, 3 partie mięsa drobiowego o łącznej masie 105,26 kg; 1 partię wędlin (wędzonki) masie 16,60 kg 5 partii serów o łącznej masie 143,13 kg,

z czego zakwestionowano 4 partie produktów oferowanych luzem o łącznej masie 139,10 kg (w tym: 2 partie mięsa drobiowego o łącznej masie 95,00 kg, z uwagi na zawyżony współczynnik masy W/masy białka RP na poziomie 3,56 w jednym przypadku i 3,77 w drugim przypadku, podczas, gdy zgodnie z wymaganiami rozporządzenia 543/2008 winno być max. 3,40, 1 partię wędlin (wędzonki) o masie 16,60 kg, z uwagi na zaniżoną zawartość surowca mięsnego wieprzowego. Wynik analizy wykazał zawartość surowca mięsnego wieprzowego na poziomie 10,56+- 0,67 przy deklaracji na opakowaniu- schab dębski mięso wieprzowe 70%, 1 partię sera o masie 27,50 kg, z uwagi na zaniżoną zawartość chlorku sodu. Deklaracja w oznakowaniu produktu  na poziomie 1,5g/100g  ± 20 % produktu, podczas gdy wynik badań wykazał zawartość na poziomie 0,77%.

Znakowanie

Kontrolą objęto 31 partii produktów oferowanych luzem o łącznej masie 486,19 kg, tj. (14 partii mięsa o łącznej masie 274,76 kg, w tym: 6 partii mięsa drobiowego o łącznej masie 128,76 kg,  6 partii mięsa wieprzowego o łącznej masie 140,00 kg,  2 partie mięsa wołowego/cielęcego o łącznej masie 6,00 kg; 7 partii wędlin o łącznej masie 32,72 kg, w tym: 2 partie kiełbasy o łącznej masie 2,10 kg, 6 partii wędzonek o łącznej masie 30,62 kg; 10 partii serów o łącznej masie 178,71 kg,)

z czego zakwestionowano 7 partii produktów oferowanych luzem o łącznej masie 60,53 kg w zakresie oznakowania,(w tym: 4 partie mięsa o łącznej masie 15,63 kg, 2 partie  wędlin o łącznej masie 44,10 kg, w tym 1 partia wędzonki o masie 16,60 kg w zakresie parametrów fizykochemicznych i w następstwie tego również w zakresie znakowania, 1 partię sera o masie 27,50 kg w zakresie parametrów fizykochemicznych i w następstwie tego również w zakresie znakowania.

Stwierdzono brak w miejscu sprzedaży na wywieszce dotyczącej danego produktu lub w inny sposób, w miejscu dostępnym dla konsumenta prezentacji informacji wynikających z przepisów dotyczących produktów luzem:

  • w przypadku mięsa: w nazwie kontrolowanych produktów nie wskazano stanu w jakim mięso jest wprowadzane do obrotu (brak określenia „świeży”) – 2 partie; nie podano informacji dotyczącej nazwy lub imienia i nazwiska producenta – 2 partie.
  • w przypadku wędlin: w niewłaściwy sposób podano nazwę producenta, tj. nazwę podano w formie kodowanej – 1 partia, wprowadzanie do obrotu produktu nie spełniającego wymagań jakości handlowej w oznakowaniu produktu w zakresie zawartości surowca mięsnego wieprzowego [zawartość surowca mięsnego wieprzowego na poziomie 10,56 ±0,67 przy deklaracji na opakowaniu – schab dębski mięso wieprzowe 70%.]- 1 partia,
  • w przypadku serów: wprowadzanie do obrotu produktu nie spełniającego wymagań jakości handlowej w oznakowaniu produktu w zakresie zawartości chlorku sodu [w oznakowaniu produktu zadeklarowano zawartość chlorku sodu na poziomie 1,5g/100g  ± 20 % produktu, podczas gdy w wynik badań fizykochemicznych, wykazał zawartość na poziomie 0,77%] - 1 partia.
  1. Sprawdzenie identyfikowalności oraz warunków składowania i przechowywania

W trakcie przeprowadzonych kontroli kontrolowani przedsiębiorcy okazali niezbędne dokumenty pozwalające na identyfikację dostawców i produktów.

We wszystkich kontrolowanych podmiotach warunki składowania i przechowywania produktów oferowanych luzem zapewniały zachowanie właściwej jakości handlowej produktów. Miejsca ekspozycji miały odpowiedni stan techniczny.

Ponadto sprawdzono aktualność dat minimalnej trwałości do spożycia/terminy przydatności do spożycia produktów oferowanych do sprzedaży luzem.

W badanym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.

  1. Wymagania dotyczące znakowania z powołaniem na rolnictwo ekologiczne oraz produkty oznaczone chronioną nazwą pochodzenia, chronionym oznaczeniem geograficznym lub gwarantowaną tradycyjną specjalnością

W żadnym z kontrolowanych sklepów nie stwierdzono w oznakowaniu produktów konwencjonalnych bezprawnego zastosowania oznaczeń nawiązujących do ekologicznej metody produkcji, chronionych nazw pochodzenia, chronionych oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności.

  1. Zastosowane sankcje

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Wojewódzki Inspektor JHARS w Szczecinie:

  • wydał ogółem 4 decyzje administracyjne nakładające kary pieniężne na łączną kwotę 6500 złotych, w tym: 3 decyzje za wprowadzenie do obrotu produktów o niewłaściwej jakości handlowej na łączną kwotę 1500 złotych, 1 decyzję za wprowadzenie do obrotu artykułów zafałszowanych na kwotę 5000 zł.
  • wydał 4 zalecenia pokontrolne
  • wszczął 4 postępowania administracyjne

Ponadto zostaną skierowane 4 zalecenia pokontrolne do przedsiębiorcy wzywające do usunięcia stwierdzonej nieprawidłowości.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Danuta Karżel 28-07-2023 11:36
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Danuta Karżel 07-07-2023
Ostatnia aktualizacja: Danuta Karżel 11-08-2023 12:15