Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych w Szczecinie

Informacja zbiorcza o wynikach kontroli fermentowanych napojów winiarskich II kw 2023 r.

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Szczecinie

Numer spray KO.8221.54.2023 z dnia 10 lipca 2023 r.

Informacja zbiorcza o wynikach kontroli fermentowanych napojów winiarskich - II kwartał 2023r.

  1. Zakres kontroli

Skontrolowano łącznie 9 podmiotów, w tym: 8 sklepów detalicznych; 1 producenta.

Nieprawidłowości stwierdzono łącznie w 3 podmiotach tj.: w 2 sklepach detalicznych oraz u 1 producenta, co stanowi 33,33 % skontrolowanych podmiotów.

Łącznie kontrolą objęto w zakresie:

  • cech organoleptycznych – 7 partii fermentowanych napojów winiarskich o łącznej objętości 337,75 l w tym: 4 partie fermentowanych napojów winiarskich w detalu o łącznej objętości 337,75 l, 3 partie fermentowanych napojów napojów winiarskich w produkcji o łącznej objętości 304 l,
  • parametrów fizykochemicznych – 13 partii fermentowanych napojów winiarskich o łącznej objętości 1082,59 l (10,826 hl), w tym: 10 partii fermentowanych napojów winiarskich w detalu o łącznej objętości 778,59 l, 3 partie fermentowanych napojów winiarskich w produkcji o łącznej objętości 304 l,
  • znakowania - 29 partii fermentowanych napojów winiarskich o łącznej objętości 1216,58 l (12,166 hl), w tym: 26 partii fermentowanych napojów winiarskich w detalu o łącznej objętości 912,58 l, 3 partie fermentowanych napojów winiarskich w produkcji o łącznej objętości 304 l,

z czego zakwestionowano: 5 partii fermentowanych napojów winiarskich o objętości 322,75 l w zakresie parametrów fizykochemicznych, (w tym: 2 partie fermentowanych napojów winiarskich w detalu o łącznej objętości 18,75 l, 3 partie fermentowanych napojów winiarskich w produkcji o łącznej objętości 304 l, 4 partie fermentowanych napojów winiarskich o objętości 306 l w zakresie oznakowania, w tym: 1 partia fermentowanych napojów winiarskich w detalu o objętości 2 l, 3 partie fermentowanych napojów winiarskich w produkcji o łącznej objętości 304 l.

  1. Wyniki kontroli - DETAL

Ogółem na etapie sprzedaży detalicznej zbadano 26 partii fermentowanych napojów winiarskich o łącznej objętości 912,58 l, w tym 3 partie aromatyzowanego wina z soku winogronowego o łącznej objętości 17 l, 4 partie aromatyzowanego napoju winnego owocowego o łącznej objętości 739,14 l, 2 partie cydru jakościowego o łącznej objętości 11,50 l, 2 partie perry jakościowego o łącznej objętości 1,99 l, 5 partii miód pitny o łącznej objętości 28 l, 2 partie wina owocowego o łącznej objętości 5,75 l, 1 partię wina owocowego aromatyzowanego o objętości 1,20 l, 6 partii wina owocowego niskoalkoholowego o łącznej objętości 96,75 l, 1 partię wina z soku winogronowego o objętości 11,25 l,

z czego zakwestionowano 3 partie fermentowanych napojów winiarskich o łącznej objętości 20,75 l w tym: 2 partie napojów fermentowanych o łącznej objętości 18,75 l w zakresie parametrów fizykochemicznych, (w tym: 1 partię aromatyzowanego napoju winnego owocowego o objętości 7,5 l, 1 partię miodu pitnego o objętości 11,25 l); 1 partię wina owocowego w zakresie oznakowania.

2.1. Cechy organoleptyczne – w sklepach

Kontrolą objęto  4 partie napojów fermentowanych winiarskich o objętości 33,75 l nie stwierdzając w badanym zakresie nieprawidłowości.

2.2. Parametry fizykochemiczne – w sklepach

Kontrolą objęto 10 partii fermentowanych napojów winiarskich w detalu o łącznej objętości 778,59 l, z czego zakwestionowano 2 partie o łącznej objętości 18,75 l, w tym: 1 partię aromatyzowanego napoju winnego owocowego o objętości 7,5 l z uwagi na zaniżoną zawartość cukrów redukujących po inwersji i 1 partię miodu pitego o objętości 11,25 l z uwagi na zaniżoną zawartość popiołu.

2.3. Znakowanie

Kontrolą objęto 26 partii fermentowanych napojów winiarskich o łącznej objętości 912,58 l, z czego zakwestionowano 1 partię wina owocowego o objętości 2 l z uwagi na:

  • podanie nieprawidłowego kraju pochodzenia tj.: na wywieszce cenowej podano informację: „KRAJ POCHODZENIA: JAPONIA”, podczas gdy etykiety produktu w języku polskim i niemieckim  wskazują, że został on wyprodukowany i zabutelkowany w Niemczech (przy użyciu wina z UE).
  • podanie niewłaściwej kategorii fermentowanych wyrobów winiarskich tj.: nazwa produktu „Ch…..S…… Wino śliwkowe” a’500 ml , alk. 10 % obj. - w języku polskim wskazuje, że należy on do kategorii wino owocowe, podczas gdy wolne tłumaczenie z języka niemieckiego wskazuje, że jest on aromatyzowanym napojem na bazie wina.

W oparciu o System Informacji o Banderolach Akcyzowych sprawdzono prawidłowość nałożonych znaków akcyzy na badanych fermentowanych napojów winiarskich, nie stwierdzając w badanym zakresie nieprawidłowości.

    1. Identyfikowalność towarów i źródła ich pochodzenia

W trakcie przeprowadzonych kontroli kontrolowani przedsiębiorcy okazali niezbędne dokumenty pozwalające na identyfikację dostawców i produktów. W badanym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.

    1. Właściwe warunki przechowywania

We wszystkich kontrolowanych podmiotach warunki przechowywania wyrobów zapewniały

zachowanie właściwej jakości handlowej produktów. Stan kontrolowanych pomieszczeń nie

budził zastrzeżeń.

    1. Prawidłowość podawania masy netto produktu

Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.

    1. Rzetelność informacji „Produkt polski”

Nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie znakowania fermentowanych napojów winiarskich oznakowanych jako „Produkt polski”. Zbadano 3 partie fermentowanych napojów wniarskich o łącznej objętości 8,49 l.

  1. Wyniki kontroli - PRODUKCJA

Ogółem na etapie produkcji zbadano 3 partie fermentowanych napojów winiarskich ( miodów pitnych) o łącznej objętości 304 l, kwestionując wszystkie 3 partie zarówno w parametrach fizykochemicznych jak i w zakresie oznakowania.

3.1. Cechy organoleptyczne

Kontrolą objęto 3 partie miodów pitnych o łącznej objętości 304 l, nie stwierdzając w badanym zakresie nieprawidłowości.

3.2. Parametry fizykochemiczne

kontrolą objęto 3 partie miodów pitnych o łącznej objętości 304 l, kwestionując ich jakość z uwagi na: zaniżona wobec deklaracji producenta zawartość alkoholu etylowego – 3 partie, (tj.: miód pitny trójniak p. alk 13% obj - 10,40+-0,05% obj./13%vol.+-1%vol; miód pitny trójniak g.alk. 13%obj. - 9,36 ± 0,05 % obj. /13 % vol. ± 1% vol.; miód trójniak J. alk. 13% obj. - 8,44 ± 0,04 % obj. /13 % vol. ± 1% vol.); zaniżona zawartość popiołu – 1 partia,(miód pitny trójniak J. alk. 13% obj. - 0,80 ± 0,02 g/l / Nie mniej niż 1,3 g/l); zawyżona zawartość cukrów redukujących po inwersji – 1 partia (miód pitny trójniak J. alk. 13% obj. - 153,9 ± 2,4 g/l, /od 65 do 120 g/l).

Parametry oznaczone w badanych próbkach fermentowanych wyrobów winiarskich: zawartość alkoholu etylowego, zawartość popiołu, kwasowość ogólna, kwasowość lotna, zawartość cukrów redukujących po inwersji, ocena organoleptyczna: barwa, klarowność, zapach i smak.

3.3. Znakowanie

Kontrolą objęto 3 partie miodów pitnych o łącznej objętości 304 l, kwestionując wszystkie 3 partie, z uwagi na to, iż w oznakowaniu produktów informacje dotyczące ilości netto, nazwy oraz  rzeczywistej objętościowej zawartości alkoholu nie znajdowały się w tym samym polu widzenia.

Ponadto, w wyniku badań laboratoryjnych, stwierdzono zaniżoną zawartość alkoholu etylowego w stosunku do deklaracji w oznakowaniu produktu tj. w przypadku: miód pitny trójniak p. alk. 13% obj. - 10,40 ± 0,05% obj. /13 % vol. ± 1% vol; miód pitny trójniak g. alk. 13% obj. - 9,36 ± 0,05 % obj. /13 % vol. ± 1% vol.; miód pitny trójniak J. alk. 13% obj. - 8,44 ± 0,04 % obj. /13 % vol. ± 1% vol.

W związku z powyższym nazwy ww. napojów winiarskich nie odpowiadają nazwom kategorii (przewidzianych w ustawie o wyrobach winiarskich), do których te napoje można zakwalifikować tj:. zamiast „trójniak” winien być „czwórniak”, co świadczy o zafałszowaniu produktu.

3.4  Sprawdzenie dokumentów potwierdzających jakość stosowanych surowców producentów

Podczas kontroli sprawdzano czy producent dysponuje dokumentami potwierdzającymi jakość stosowanych surowców lub półproduktów, np. atestami jakościowymi, specyfikacjami, wynikami badań laboratoryjnych lub innymi oraz czy producent nie stosuje przeterminowanych surowców lub czy nie stosuje niedozwolonych dodatków do żywności.

Nie wniesiono uwag do kontrolowanych dokumentów potwierdzających jakość stosowanych

surowców.

3.5  Kontrola technologii produkcji

Elementem kontroli jakości handlowej fermentowanych napojów winiarskich  była kontrola technologii produkcji, tj. sprawdzenie sposobu produkcji oraz prawidłowości przebiegu procesu technologicznego. Kontrola sposobu produkcji oraz prawidłowości przebiegu procesu technologicznego przeprowadzona była na zgodność z: wymaganiami zawartymi w tym zakresie w obowiązujących przepisach prawa, deklaracją producenta zawartą na etykiecie oraz w dokumentach dotyczących kontrolowanego produktu (np. specyfikacjach, atestach jakościowych, dokumentach zakładowych).

Nie stwierdzono nieprawidłowości w powyższym zakresie.

  1. Produkty ekologiczne i produkty oznaczone chronioną nazwą pochodzenia, chronionym oznaczeniem geograficznym lub gwarantowaną tradycyjną specjalnością

Nie wykryto bezprawnego zastosowania odniesień do ekologicznych metod produkcji oraz

chronionych nazw pochodzenia (ChNP), chronionych oznaczeń geograficznych (ChOG) lub

będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami (GTS).

  1. Kontrola warunków składowania

We wszystkich kontrolowanych podmiotach warunki składowania wyrobów zapewniały zachowanie właściwej jakości handlowej produktów. Stan kontrolowanych pomieszczeń nie

budził zastrzeżeń.

  1.  Kontrola wymagań formalno-prawnych

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych kontrolowany przedsiębiorca dokonał zgłoszenia podjęcia działalności gospodarczej w zakresie produkcji, składowania, konfekcjonowania i obrotu Zachodniopomorskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Szczecinie przed dniem kontroli.

7.1  Rzeczoznawcy

Kontrolowany producent nie zatrudniał rzeczoznawców.

  1. „Podwójna jakość” produktów

W trakcie kontroli nie stwierdzono występowania zjawiska tzw. „podwójnej jakości” produktów, przeznaczonych na rynek krajowy oraz do innych krajów.

  1. Zastosowane sankcje

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami wojewódzki inspektor JHARS w Szczecinie:

na etapie DETAL

  • wszczął 2 postępowania administracyjne z ustawy o jakości artykułów rolno-spożywczych zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej zafałszowanie.

Ponadto:

na etapie DETAL

  • zostaną skierowane 2 zalecenia pokontrolne do przedsiębiorców wzywające do usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości

na etapie PRODUKCJA

  • zostaną wydane 2 decyzje zakazujące wprowadzania do obrotu artykułów rolno-spożywczych niespełniających wymagań jakości handlowej (zafałszowanych) zabezpieczonych w trakcie kontroli
  • zostaną skierowane zalecenia pokontrolne do przedsiębiorcy wzywające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,
  • zostanie wszczęte postępowanie administracyjne z ustawy o jakości artykułów rolno-spożywczych zmierzających do wymierzenia kary pieniężnej w związku z wprowadzeniem do obrotu artykułów rolno – spożywczych zafałszowanych.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Danuta Karżel 28-07-2023 11:51
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Danuta Karżel 10-07-2023
Ostatnia aktualizacja: Danuta Karżel 11-08-2023 12:14